Salgs- og leveringsbetingelsene gjelder for alt salg av produkter og tjenester fra www.origoforlag.no til forbrukere. Salgsbetingelsene utgjør sammen med din bestilling, bekreftet gjennom en ordrebekreftelse, det samlede avtalegrunnlaget for kjøpet.

Forbrukerkjøp er blant annet regulert i forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, markedsføringsloven, personopplysningsloven, e-handelsloven og kredittkjøpsloven.

Følg lenkene til disse lovene hvis du vil ha mer informasjon om dine rettigheter og plikter ved kjøp på internett.

Der det i disse salgsbetingelsene stilles krav til skriftlighet, er dette oppfylt ved bruk av e-post.

1. Parter

Selger er: Origo Forlag AS (org.nr.: 916 795 424) og blir i det følgende benevnt “vi” eller “oss”. Kjøper er: den person som er oppgitt som kjøper i bestillingen, og blir i det følgende benevnt “du”, “deg”, “din” eller “ditt”.

2. Bestillings- og avtaleprosess

Din bestilling er bindende når bestillingen er registrert i vårt system. Vi er samtidig bundet av din bestilling hvis denne ikke avviker fra det som er tilbudt av oss i vår nettbutikk, vår markedsføring eller på annen måte. Du har likevel rett til å gå fra kjøpet i henhold til lov om angrerett, se nærmere avtalens pkt. 10. Når vi mottar din bestilling, vil vi bekrefte ordren og automatisk sende en ordrebekreftelse til deg. Les nøye gjennom ordrebekreftelsen når du mottar den, og undersøk om ordrebekreftelsen er i overensstemmelse med bestillingen. Unntak kan forekomme, se pkt. 3.

3. Opplysninger gitt i nettbutikken

Vi tilstreber å gi våre kunder så korrekt informasjon om våre produkter som mulig. Vi tar imidlertid forbehold om at skrive-/ trykkfeil kan forekomme, noe som kan innebære at vi ikke kan levere i henhold til informasjon gitt i vår nettbutikk, vår markedsføring eller på annen måte.
Videre forbeholder vi oss retten til å kansellere din bestilling eller del av denne, dersom produktet er utsolgt. Hvis produktet er utsolgt vil du få beskjed om dette, eventuelt sammen med informasjon om hva vi kan tilby i stedet. Du vil få muligheten til å akseptere vårt nye tilbud med de endringer vi angir i forhold til din bestilling, eller kansellere bestillingen.

4. Priser

Alle priser er inkludert merverdiavgift. Totalkostnaden for kjøpet vil fremkomme før endelig bestilling og inkludere alle utgifter forbundet med kjøpet som utgifter til porto, emballasje m.m.

Vi tar forbehold om prisendring som følge av ytre faktorer.

5. Betaling

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tids- punkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.

Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.

Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak.

Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etter- følgende faktura.

6. Levering og forsinkelse

Ordre blir normalt behandlet innen 2 til 4 virkedager.
Levering av produktene skjer på den måte, på det sted og til det tidspunkt som er angitt på ordrebekreftelsen. Vi har risikoen for produktene inntil de overtas av deg, det vil si når du har fått produktene i din besittelse. Dersom leveringen av produktene blir forsinket, vil vi gi deg informasjon så fort vi har kunnskap om det, sammen med informasjon om og eventuelt når levering kan skje, eller om produktet(ene) er utsolgt. Avhengig av produktenes art og forsinkelsens lengde kan du etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake eller heve avtalen.

7. Undersøkelse av produktene

Etter at du har mottatt produktene, bør du, så snart du har anledning til det, undersøke om leveransen er i samsvar med ordrebekreftelsen, om produktene er blitt skadet under transporten, eller om produktene ellers har feil eller mangler.

8. Dine rettigheter ved feil og mangler (Reklamasjon)

Dersom produktene har feil eller mangler kan du etter omstendighetene kreve retting av feilen, omlevering, prisavslag, erstatning eller at kjøpet heves.

9. Garanti

Våre garantier innebærer ingen begrensninger i reklamasjonsfristen for varer etter forbrukerkjøpsloven.

10. Angrerettloven og forbrukerkjøpsloven

På origoforlag.no gjelder både forbrukerkjøpsloven og angrerettloven. Dette betyr at dersom det er feil på varen eller du angrer på et kjøp, kan du returnere varen innen 14 dager i våre utleveringssteder eller per post. Ved ønske om retur må du fylle ut angrerettskjemaet som du finner i ordrebekreftelsen, eller fra lenken nedenfor på denne siden. Du bør også ta kontakt med oss på forhånd, slik at vi kan sende deg en returlapp. Da slipper du å betale returportoen selv hvis returen skyldes reklamasjon. Du må selv dekke portoen om du benytter deg av angreretten.

For at angreretten skal kunne være gjeldende, må produktet være levert til oss i samme stand som du mottok den.

Vi er forpliktet til å betale tilbake til deg det du har betalt for varen. Tilbakebetaling skal finne sted innen 30 dager etter at vi mottar produktet fra deg eller henteseddel eller produktet er stilt til rådighet for oss.

Produktet sendes tilbake til oss, om mulig i originalemballasje.

11. Uavhentede pakker

Ved uavhentede pakker vil kunden bli ilagt et gebyr på kr 400,- (320,- eks moms) for å dekke våre kostnader i forbindelse med pakking, frakt og administrasjon.

12. Personopplysninger

Vi behandler i utgangspunktet bare personopplysninger du oppgir til oss, og som er nødvendige for å levere varene til deg. Dersom du har spørsmål om personopplysninger knyttet til deg, eller ønsker å gjøre bruk av dine rettigheter til retting, sperring, sletting, etc. etter personopplysningsloven, kan du kontakte oss på e-post.

Du kan når som helst be oss om å slette de personopplysningene Origo Forlag har tilknyttet deg. Dette gjør du ved å kontakte kundeservice fra din registrerte e-post-adresse eller fra et telefonnummer som er tilknyttet din konto.

13. Bruk av informasjonskapsler/cookies

Som de fleste nettsteder benytter origoforlag.no en informasjonskapsel/cookie for å gi deg som bruker tilgang til funksjonaliteter og tjenester som krever dette. En informasjonskapsel/cookie legger seg som en liten fil på din datamaskin. Myke informasjonskapsler/cookies brukes for å holde orden på det du gjør når du handler, d.v.s. hvilke bøker du legger i handlekurven, antall og lignende. Disse lagres ikke og blir borte når du forlater ark.no. Harde informasjonskapsler/cookies gjør det mulig for oss å kjenne deg igjen neste gang du besøker våre sider. Da kan vi presentere nyheter og tilbud som er nye siden forrige gang du besøkte ark.no. Disse lagres som en liten fil på din datamaskin.

Dersom du ikke ønsker å ha tilgang til disse tjenestene, kan du stille inn nettleseren din slik at den ikke godtar harde informasjonskapsler/cookies. Gjennom nettleseren kan du også slette alle lagrede informasjonskapsler/cookies.

14. Tvister

Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan du bringe saken inn for Forbrukerrådet i nærheten av der du bor. Alle tvister skal løses etter norsk rett.